اربعین، تجلی عصر ظهور
8 شهریور 1402اربعین و زیارت اربعین
8 شهریور 1402سخنرانی از آیت الله سید احمد علم الهدی با موضوع «زیارت اربعین و تکلیف شیعیان»، سال ۱۳۹۹
زیارت اربعین را صفوان جمال از امام صادق علیه السلام نقل می کند. راوی زیارت اربعین راوی زیارت عاشوراست. صفوان جمال محضر مبارک امام باقر و امام صادق علیهم السلام را درک کرده است. صفوان جمال صاحب شغل شرکتی مانند حمل و نقل و جمال و شتربان بود.
از شیعیان خاص اهلبیت علیهم السلام بود و با شترانش در بین عراق و حجاز رفت و آمد و مسافر و بار تجار را جابجا می کرد.
امام صادق علیه السلام به صفوان جمال فرمودند: «در این رفت و آمدی که بین عراق و حجاز داری اگر اتفاق افتاد که در روز اربعین در عراق بودی، به زیارت قبر جدم اباعبدالله الحسین مشرف شو و این زیارت اربعین را اینگونه بخوان و زیارت اربعین را به صفوان تعلیم دادند. «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ»
در فرازی از این زیارت اربعین سه عنصر معرفی شده است. عنصر اول عبارت است از انگیزه اصلی قیام و انقلاب کربلاست. عنصر دوم عبارت است از جریانی که در مقابل حضرت سیدالشهداء علیه السلام به مبارزه و دشمنی برخواستند و با حضرت جنگیدند.
و عنصر سوم هم خود حضرت سیدالشهداء و کیفیت مقاومتی که در مبارزه با عنصر دوم و در مقام تحقق عنصر اول که انگیزه و هدف اصلی قیام و حرکت بود انجام دادند.
ما در این فراز از زیارت اربعین غیر از اینکه به وجود مقدس اباعبدالله علیه السلام و کیفیت مقاومت حضرت و یاران ایشان و نسبت به جریان مقابل حضرت و انگیزه آنها به معرفت شناسی می رسیم، خاصیت دیگر این است که ما در زندگی اجتماعی امروز، از تبارها را شناخت پیدا کرده و از طرف دیگر از هدف و تکلیف اصلی خودمان در ادامه خط اباعبدالله و کاروان حسینی را هم به طور کامل شناخت پیدا می کنیم.