اربعین روز پاسداشت ایثار و فداکاری
8 شهریور 1402اربعین حسینی(حائری شیرازی)
8 شهریور 1402سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «درنگی در علت اهمیت “اربعین تاریخی”»، جلسه اول، سال ۱۴۰۰
در بین ائمه صلوات الله و عرف تشیع و آنچه در روایات رسیده است برای هیچ معصومی اربعین نقل نشده است. ما هم اگر برای امواتمان چهلم می گیریم برای تمام شهرها و عرف و سنت ها نیست. این عرفی است و سوم و هفتم و… روایت ندارد. برای معصوم سوم روایت داریم که مثلا بدن عروج می کند و چه می شود ولی چهلم برای هیچ معصومی نداریم.
در اصل مساله اربعین علما با یکدیگر اختلاف ندارند ولی اینکه چه اربعینی اختلافاتی هست.
اربعین چی هست؟
یک اربعینی که در روایات هست و یک اربعینی که الآن در حال اتفاق افتادن است. اربعین فعلی ربطی به اربعین تاریخی ندارد این اربعین به خودی خود دارای حرمت است.
می توانست این اربعین مثلا در جای دیگر از زمان باشد مثلا در نیمه شعبان یا عاشورا و… . اربعین تاریخی چیز دیگری است. اربعین اصلی و تاریخی «لیمیز الله الخبیث من الطیب» است. کاری که امیرالمونین شروع کرد و نتوانست انجام دهد را ناموس خدا ختم کرد. وقتی پرده نفاق سنگین می شود باید حجت کبری وسط بیاید. هم در واقعه هجوم که شروع ماجرا بود و هم در ختم ماجرا که ختم اول اربعین بود و ختم دوم ان شاء الله، ظهور ولی عصر علیه السلام، ناموس خدا به کمک معصوم آمده است. در هر دو مورد ناموس خدا آمده برای اینکه پرده از روی نفاق بر دارد.
پیامبر به خدا عرض کرد که این کفار می گویند این قرآن مهجور و هذیان است و حرمت قرآن را نگاه نداشته و معجزه تو نمی دانند.
وقتی حکومت امیرالمونین غصب شد بعضی از امور به ظاهر اسلامی به شدت رونق گرفت.
دین از لحاظ کمیت خیلی رشد کرد، جمعیت مسلمانان صدها برابر شد، تلاوت قرآن زیاد شد، جمعیت حاجیان زیاد شد و… مقدس را جلو مقدس قرار دادند. قرآن را به نیزه کردند. آن که جلو علی گذاشتند قرآن نبود.
نفاقی که از قبل داشتند، بعد از پیامبر سر خود را بیرون آوردند و بر ملا شدند. دینداری ظاهری خیلی رایج بود.
مانند این بود مکرر سیلی به صورت کسی بزنی و مکرر بگویی خیلی مخلصم. این جز مسخره کردن چیز دیگری نیست و حرمتی را قائل نبودند برای قرآن. اگر کسی این کار را بکند قرآن را مهجور و هذیان دانسته است.
شهادت حضرت زهرا باعث شد پرده ای از چهره نفاق کنار برود.